×
امروز شنبه 06 مرداد 1403 شمسی - Jul 27 2024 میلادی
باکس کنار اخبار ویژه

تحلیل مشارکت مردم در جهش تولید




عبدالحمید دربانیان ، عضو هیئت رئیسه و هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی استان سمنان می باشد .
وی که در زمینه های مختلف تولید نیز دستی بر آتش دارد و از تولید کنندگان و فعالان موفق بخش خصوصی به شمار می رود


نوشتار ذیل از ایشان در روزنامه بیان مردم  مورخ 24 اردیبهشت 1403 به چاپ رسید که با هم می خوانیم ؛ 


تقریبا یک دهه هست که مقام معظم رهبری شعار سال را با مسائل اقتصادی عجین می نمایند . از این رو باید اذعان داشت که مسئله اقتصاد از مسائل سیاسی و اجتماعی مهمتر است و سیاست و اجتماع در گرئ مسائل اقتصادی است . شعار جهش تولید با مشارکت مردمی را باید در دو بخش بررسی نمود و به آن پرداخت

1- جهش تولید :
بیشتر مفسرین و مسئولین و مدیران بخش دولتی و خصوصی در این مدت اعلام کردند که جهش تولید زمانی صورت می‌گیرد که زیرساخت‌ها ( برق ، آب ، گاز و ... ) فراهم شود ولی مسئله که بدان توجه نشده مستهلک شدن ماشین آلات صنعتی و معدنی است که مهمترین بخش در جهش تولید است . در حال حاضر ماشین آلات موجود دارای عمری بیش از ۳۰ الی ۴۰ سال می باشند و به این دلیل مصرف بالای انرژی و حتی توان نیروی کار را شامل می گردد . بنابراین دولت باید ضمن توجه به زیرساخت‌ها، تسهیلات سرمایه ثابت جهت خرید و واردات ماشین آلات صنعتی ، معدنی و راهسازی را در نظر بگیرد . بسیاری از واحدهای صنعتی زیر ظرفیت کار می‌کنند که مهم‌ترین دلیل آن به روز و مدرن نبودن ماشین آلات است که دولت باید راهکاری سریع در این زمینه پیش بینی نماید و تا در جهت جهش تولید گام برداریم . از دیگر مسائلی که در این رابطه وجود دارد نگاه تامتوازن دولت به روستاهاست . این نگاه باید تغییر کند و دید دولت نسبت به روستاها عوض شود . الان تمام توجه‌ها به شهرک‌های صنعتی است ، در حالی که خیلی از روستاها مزیت‌هایی دارند که می توان از آنها بهره های فراوانی گرفت . اگر در اطراف روستاها با توجه به مزیت های هر روستا صنایع مستقر شوند ، ضمن اینکه تولید صورت می‌گیرد ، از مهاجرت روستائیان به شهر نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد و مشکل اجتماعی بسیاری از شهرها حل خواهد شد . یادمان نرود که در اوایل انقلاب همه چیز ( لبنیات ، میوه‌، گوشت ، گندم و غیره ) از روستاها به شهر می‌آمد و الان متاسفانه این روند معکوس شده است . امروز باید به جای اعطای سهمیه مرغ و تخم مرغ و گندم و آرد در جهت مکانیزه و صنعتی کردن روستاها اقدام نمود تا ضمن جهش تولید از مهاجرت بی‌رویه روستائیان به شهرها جلوگیری شود . در اکثر کشورهای اروپایی عموم مردم در دهکده‌های اطراف شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند و فقط برای کارهای اداری و خرید و فروش به شهرها می‌آیند . امروز زمان آن است تا با تجهیز متروها و جاده ها و نیز پر رنگ کردن مسائل آموزشی و دانشگاهی در حومه شهرها فضای زندگی در روستاها و اطراف شهر را فراهم نماییم .

2- مشارکت مردم : 
مقام معظم رهبری به خوبی و آگاهانه به نقش مردم و به طور خاص بخش خصوصی تاکید داشتند و این به معنای آن است که دولتها بایستی از بنگاهداری و تولید کنار بروند و نقش بخش خصوصی در این زمینه افزایش یابد . امروز شاهد فعالیت اقتثادی بانکها ، نهادها و سازمانهای مختلف به دلایل متعدد می باشیم که با رانت‌های دولتی به فعالیت مشعولند و حتی ضرر و زیان هم می‌کنند اما دست بردار نیستند . اما مهم‌ترین مشارکت مردم می تواند از طریق شرکت‌های تعاونی ، روستایی و شهری ‌رقم بخورد که متاسفانه به علت وجود قوانین قدیمی و دستورالعمل‌های غیر کارشناسی این بخش مهم و سرمایه مردمی بلا استفاده مانده و با ضرر و زیان روبرو می باشند . بزگترین مشکل در شرکت‌های تعاونی ، عدم نظارت بر فعالیت‌ها و عدم آموزش اولیه می‌باشد . چنانچه با یک بررسی مختصر در همین استان خودمان با شرکت های سهامی خاص و عام ، با هزاران سهام‌دار مواجه خواهیم شد که موفق نبودند آنهم با چندین هزار سهام دار و میزان سرمایه ای که در دهه های 60 و 70 به آنها تزریق شده بود . ( شرکت کومش گستر یا سیمان بیارجمند از این دسته بودند ) از دیگر موارد مشارکت مردمی می‌توان به مشاغل خانگی اشاره داشت که چنانچه دولت تسهیلات لازم چه از نظر وام بانکی ، چه از نظر شرایط صدور مجوز خصوصا شرایط سهل‌تر و آسان‌تری تدارک ببیند ، می تواند از پتانسیل های فراوانی که در بخش خانگی وجود دارد در جهت افزایش اشتغال و نیز تحکیم بنیان خانواده سود ببرد . نتیجه : خلاصه آنکه در جهش تولید و مشارکت مردمی آنچه که مسئولین از آن غافل هستند مسئله فروش و صادرات است ، تا زمانی که تنها مسئله دولت افزایش تولید باشد جهش و رشدی صورت نخواهد گرفت . بلکه زمانی این جهش و رشد به سرانجام می رسد که ما در همه زمینه ها از تولید تا فروش از انرژی تا نیروی کار ، از مالیات تا بیمه را مد نظر و توجه قرار دهیم . و این همه در گرو تسهیل گری در قوانین صادرات ، تعهد ارزی ، تخصیص ارز ، شورای گمرکی و بسیار یموارد دیگر می باشد که باید با کار کارشناسی و فنی روز به روز به پیش برویم . وقتی همزمان با جهش تولید به جهش فروش هم نظر داشته باشیم می توانیم از مگرانی های تولید کنندگان بکاهیم . و یکی از مهمترین فعالیتها در این زمینه برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی می باشد که دولت باید تسهیلات لازم را فراهم نماید و مشوق‌هایی برای این کار در نظر بگیرد. ایجاد و راه اند ازی بازارچه‌های صادراتی و تخصصی نیز می تواند از دیگر راههای موثر در این بخش باشد .