×
امروز شنبه 06 مرداد 1403 شمسی - Jul 27 2024 میلادی
اخبار ویژه

تلاش مسئولان برای حذف بخشنامه ها و قوانین دست و‌ پا گیر بخش خصوصی

سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی نیز در این نشست عنوان کرد :  تلاش تمام‌ مسئولان بر این است تا برای حذف بخشنامه ها و قوانین دست و‌ پا گیر همت نمایند.‌

وی با تاکید بر اینکه جلسات کمیسیون اقتصادی، تصمیم‌ گیری های خود را پس از شنیدن‌ نظرات و پیشنهادات اتاق بازرگانی به انجام‌ می رساند افزود: پیشنهادات استاندار سمنان به عنوان رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی ‌ بصورت مطالبه مشترک دولت و بخش خصوصی به معاون اول رییس جمهور ارسال شود.
خاندوزی تصریح کرد: برای فعالان اقتصادی استان سمنان بمنظور تامین‌ منابع مالی ، خط ویژه ای در بورس ایجاد خواهد شد.
وی با بیان اینکه درخواست استقرار نماینده مقیم بانک مرکزی در استان سمنان از سوی استانداری سمنان ارسال شود ابراز عقیده کرد: بخش زیادی از تطویل فرآیند سازمانهای همجوار با گمرک را کاهش داده ایم و تلاش خواهد شد تا باز هم شاهد کاهش بیشتر این فرآیند باشیم.‌
این مسوول بیان کرد: یکی از خواسته‌های مهم بخش خصوصی از دولت تسهیل‌گری است و دولت سیزدهم با راه‌اندازی درگاه مجوز کسب و کار دیجیتال به دنبال تحقق این مطالبه است.

وی اضافه کرد: لایحه مردمی‌سازی اقتصاد درخواست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان تا حد زیادی با رویکرد وزارت اقتصاد و دارایی یکسان است و این آمادگی برای جمع‌بندی تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ وجود دارد.


تامین مالی از بازار سرمایه

وی با اشاره به این ایده که سیاست پولی تنگناهای مالی زیادی را ایجاد کرد، افزود: مدیریت نقدینگی نباید منجر به فشار بر واحدهای خرد شود.

این مسوول گفت: برای سمنان به عنوان اولین استان، آمادگی وجود دارد مسیر تامین مالی ویژه از طریق بازار سرمایه درنظر گرفته شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: یکی از انتظارات این است که درآمد ناشی از حقوق و معادن افزایش یابد، برای تحقق این رویکرد آمادگی وجود دارد تا از سهم پرداخت نشده ۱۴۰۳ این مساله در اولویت قرار بگیرد تا به محض وصول درآمد، تخصیص انجام شود یا از طریق برنامه و بودجه اختصاص یابد.

چندنرخی بودن ارز

وی درباره چندنرخی‌بودن قیمت ارز، ابراز کرد: مدیریت نرخ رسمی ارز باید به گونه‌ای باشد که فعال اقتصادی را تحریک نکند که وارد حساب‌های غیررسمی و منجر به کاهش صادرات رسمی شود.

وی افزود: به دلیل تنگناهای ارزی و شرایط اقتصادی در عرضه ارز محدودیت وجود دارد و چون ارز رسمی کفاف تمام کالاها را نمی‌دهد، در زمینه تخصیص ارز اولویت‌بندی می‌شود.

خاندوزی بیان کرد: برای تسهیل‌گری در زمینه صادرات و واردات در سازمان‌های همجوار گمرک اقدام‌های خوبی انجام شده و در حال پیگیری است.

این مسوول تصریح کرد: توسعه نیروگاه خورشیدی از ظرفیت‌های استان سمنان است که با جذب سرمایه‌گذار پیگیری می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: درنظر گرفتن شاخص پراکندگی در تخصیص اعتبارات به استان سمنان پیگیری می‌شود.

خاندوزی تصریح کرد: رویه عملی تعاملی بخش دولتی و بخش خصوصی رویکرد دولت سیزدهم است، ارایه تسهیلات تکلیفی از سقف رشد ترازنامه بانک‌ها در ستاد هماهنگی دولت طرح شده است و به عنوان یک مطالبه مشترک دولت و بخش خصوصی ارایه می‌شود، تا نارضایتی ایجاد نشود. فهرستی از شرکت‌هایی که تعهدات قانونیشان را انجام دادند در فهرست تراز وارد شده است، از سوی دیگر، مسیری باید در مورد بدحسابی شرکت‌ها مدنظر باشد.

استان سمنان مقصد مهم سرمایه گذاری خارجی
وزیر اقتصاد و دارای گفت: سازمان سرمایه گذاری خارجی استان سمنان را بعنوان یکی از استانهای مقصد در بحث سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشیدی معرفی خواهد کرد.‌
وی همچنین با اشاره به پیشنهاد استاندار سمنان در خصوص لحاظ نمودن شاخص وسعت در توزیع اعتبارات دولتی گفت: این پیشنهاد به هیات دولت و ریاست جمهوری ارسال می شود.

سخنان وزیر امور اقتصاد و دارایی در یکصد و دومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی سمنان را در اینجا ببنید