×
امروز دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 شمسی - May 13 2024 میلادی
پایگاه خبری

حاکمیت برای تحقق شعار سال، زیر ساخت ها را فراهم سازد

دکتر سعید ترکمان، عضو هیئت نمایندگان اتاق سمنان و رییس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران معتقد است:« اگر زیر ساخت ها فراهم شود با مشارکت حداکثری بخش خصوصی در تولید مواجه خواهیم بود و به این ترتیب جهش تولید تحقق خواهد یافت. من فکر می کنم با عزمی که در همین ابتدای سال 1403 در وزارت صمت شاهد بودیم، طی جلساتی که برگزار شده و قول های بسیار خوبی که به ما داده شده می توانیم به تحقق شعار سال امیدوار باشیم. به ما قول داده اند که از پتانسیل های تشکل ها و واحدهای صنعتی بخش خصوصی بیشتر از قبل استفاده کنند، به این ترتیب بخش خصوص می تواند به حد چشم گیری ظرفیت های تولیدی خود را که به دلیل عدم هم افزایی توانمندی های دولت، خالی مانده است، افزایش دهد. حاصل چنین ساز و کاری چیزی جز جهش تولید نخواهد بود.»

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۳ را به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری فرموده اند. شعار اقتصادی امسال از یک سو منبعث از اهمیت استراتژی های کلان تولید محور در عرصه صنعت و تجارت و از سوی دیگر، مبتنی بر نقش آفرینی ویژه بخش خصوصی در تحقق این مسیر است. با این حال بخش خصوصی این روزها با چالش هایی مواجه است که دستیابی به جهش تولید را دشوار می سازد.

دکتر سعید ترکمان، رییس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در خصوص مردمی شدن اقتصاد گفت:« واقعیت این است که در صنعت پلیمر، دولت و حاکمیت باید بسترها را مناسب سازی کنند. در این صنعت پتانسیل برجسته ای برای  مشارکت مردمی وجود دارد، چرا که عمده شرکت هایی که در این صنعت فعالیت دارند مربوط به بخش خصوصی هستند که از دل مردم بیرون آمده و متعلق به مردم است. اگر زیر ساخت ها مهیا باشد بخش خصوصی نه تنها می تواند به تولید رونق ببخشد بلکه اشتغال زایی انبوهی نیز خواهد داشت. بنابراین به نظر من در خصوص صنعت پلیمر مخاطب اصلی این نامگذاری دولت و حاکمیت است چرا که شکل دهی و مهیا سازی زیر ساخت های لازم در عهده حاکمیت است.»

او در ادامه تاکید کرد:« اگر زیر ساخت ها فراهم شود با مشارکت حداکثری بخش خصوصی در تولید مواجه خواهیم بود و به این ترتیب جهش تولید تحقق خواهد یافت. من فکر می کنم با عزمی که در همین ابتدای سال 1403 در وزارت صمت شاهد بودیم، طی جلساتی که برگزار شده و قول های بسیار خوبی که به ما داده شده می توانیم به تحقق شعار سال امیدوار باشیم. به ما قول داده اند که از پتانسیل های تشکل ها و واحدهای صنعتی بخش خصوصی بیشتر از قبل استفاده کنند، به این ترتیب بخش خصوص می تواند به حد چشم گیری ظرفیت های تولیدی خود را که به دلیل عدم هم افزایی توانمندی های دولت، خالی مانده است، افزایش دهد. حاصل چنین ساز و کاری چیزی جز جهش تولید نخواهد بود.»

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران در خصوص پیش بینی سال پیش رو عنوان کرد:« اراده فراهم سازی زیر ساخت ها تنها در دست دولت است، اگر زیر ساخت ها فراهم شود می توانیم به آینده خوش بین باشیم. من به شخصه امیدوار و خوش بین هستم اما سوال اینجاست که آیا دولت هم این پتانسیل را در خود می بیند که زیر ساخت ها را فراهم سازد و آیا اختیارات لازم را در راستای این کار دارد؟ من به شخصه اعتقاد دارد که تصمیم سازان اقتصادی و مدیران ارشد وزارت صمت این پتانسیل و آمادگی را دارند اما باید دید قوانین این اجازه را به آن ها می دهد یا خیر؟ نکته دیگر این است که تنها صرفا وزارت صمت نمی تواند در این مسیر راهگشا باشد و سایر وزارتخانه ها نیز باید آمادگی کافی را برای هموار ساختن راه تولید کنندگان داشته باشند. علاوه بر این ها نهادهای نظارتی هم می توانند شرایطی را فراهم سازند تا همه آحاد مردم بتوانند در روند جهش تولید نقش ایفا کنند اما همه اینها به عزم دولت و حاکمیت وابسته است.»