×
امروز شنبه 06 مرداد 1403 شمسی - Jul 27 2024 میلادی
باکس کنار اخبار ویژه

در نود و نهمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی چه گذشت ؟

نود و نهمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصي استان سمنان  با حضور مقامات عالي استان و مديران سازمانهاي دولتي و نمايندگان بخش خصوصي  برگزار شد .
در این جلسه که با حضور هاشمی ، استاندار سمنان  و معماری رئیس اتاق بازرگانی سمنان ، پارسامنش معاون دادستان استان و برخی از معاونین استانداری سمنان برگزار شد مباحث مهمی مطرح و مصوب شد .

ارائه اخبار اقتصادی توسط مسئولین استانی و همچنین بزرگذاشت ایام فاطمیه آغاز گر جلسه نود و نهم بود .

در ابتدای این جلسه فرج الله معماری ، رئیس اتاق سمنان در سخنان پیش از دستور ضمن تسلیت ایام فاطمیه گفت : طی بخشنامه ای که همه ساله صادر میشود زمان امهال مطالبات واحدهای تولیدی تا پایان شهریور ماه میباشد که ما امیدواریم که مجددا تمدید شود .
 پیشنهاد بخش خصوصی این است که هر چه سریع تر از بانک مرکزی و دولت محترم درخواست تمدید کنیم. 
وی ادامه داد :  استان سمنان از لحاظ فرهنگی و ظرفیت مردم قطبی بسیار مهمی در کشور می باشد که  از لحاظ صنعتی نیز دارای رتبه قابل قبولی  در مباحث آموزش عالی و دانشگاهی است .

معماری افزود : استان سمنان در عرصه ی آموزش عالی  به عنوان یکی از مهمترین و پیشرو ترین استانهای کشور شناخته می شود که فضای سالم ، اساتید مسلط  و خوشنام و سطح بالای آموزشی  ، از بارزترین خصیصه های آن حتی در سطح بین المللی میباشد .
این نقطه قوت را نباید دست کم گرفت و باید تلاش کرد تا آن را هر روز گسترش دهیم .

در ادامه این جلسه دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان سمنان  افزایش تعرفه گاز صنایع تبدیلی را به عنوان اولین دستور جلسه مطرح نمود و در این خصوص پیشنهادات ذیل را ارائه داد که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت :

باتوجه به ماده 4 تصویب نامه 171209/ت 59907 ه مورخه 1401/09/16 موضوع معادل سازی تعرفه صنایع تبدیلی دارای پروانه بهره برداری از وزارت جهاد کشاورزی با  تعرفه صنوف تولیدی دارای پروانه بهره برداری از وزارت صمت، از آنجائیکه در بند (م) تبصره یک و بند (ک) تبصره 15 قانون بودجه  1401 موضوع الگوی مصرف گاز براساس اقلیم های مختلف و اصلاح تعرفه خانوارها مطرح بوده و آئین نامه اجرایی میبایست با حضور دستگاههای متولی امر و در راستای بند های اشاره شده در قانون بودجه تدوین گردد ولی در عمل ارتباطی مابین بند4 تصویب نامه و قانون بودجه وجود ندارد پیشنهاد میگردد ماده 4 از آئین نامه اجرایی تصویب نامه 171209/ت 59907 ه مورخه 1401/09/16 حذف گردد و نیز باتوجه به اینکه برخی صنایع دارای منزل مسکونی جهت اسکان کارگران خود میباشند پیشنهاد میگردد موضوع جداسازی کنتورهای گاز قسمتهای صنعتی و مسکونی واحدهای تولیدی در دستور کار شرکت گاز استان قرار گیرد.

موضوع دوم این جلسه
بررسی و ارائه راهکار درخصوص مشکلات شرکتهای دانش بنیان بود .

دانش فنی اگر ارزش گذاری بشود و به عنوان وثیقه مورد قبول قرار بگیرد می تواند کمک شایانی به شرکت های دانش بنیان در خصوص دریافت تسهیلات باشد که متاسفانه در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد .

معماری ، رئیس اتاق بازرگانی سمنان در این خصوص عنوان کرد : برخی شرکتهای بخش خصوصی این کار را انجام داده اند که در ارزیابی صورت های مالی خود به غیر از مالکیت های فیزیکی یک بند را هم برای مالکیت های معنوی در نظر گرفته اند  چون مالکیت معنوی  بخش مهمی  از دارایی ها میباشد.

علی اصغر جمعه ای ، نائب رئیس اتاق بازرگانی سمنان نیز این بحث را بسیار حساس دانست و گفت :  به فرض که این دانش فنی و ایده یک ارزشی پیدا کرده است و کارشناسان نیز قیمت گذاری کردند اما باید راهکاری ارئه گردد تا بتوانم آن را  برای فروش به جایی ارائه بدهم .
جمعه ای گفت : اگر دستگاهی ماکیت معنوی شرکتهای دانش بنیان را تضمین نماید می توانیم شاهد شکوفایی هرچه بیشتر این شرکت ها باشیم .
وی گفت : معاونت رئیس جمهور که مسئولی اصلی شرکت های دانش بنیان است  باید تضمینی بدهد تا بتوان این مورد را عملیاتی نمود ، غیر این صورت حتی اگر مصوب هم بشود بانک ها با این قانون به مشکل خواهند خورد.

در ادامه این جلسه صادقی معاون اقتصادی استاندار سمنان با اشاره به مشکلات  مربوط به گاز صنایع  گفت :
باید  فکری  در خصوص  قیمت گاز صنایع انجام گیرد .
وی عنوان کرد :از آنجا که در ابتدای سال تعرفه گاز مشخص نیست  و در پایان سال با افزایش تعرفه روبه رو هستیم  به یکباره واحدهای صنعتی با مبالغ زیادی روبه رو خواهند شد که این موضوع باعث مشکلات عدیده ای خواهد شد .
باید ترتیبی اتخاذ کرد که شرکت گاز در ابتدای هر سال تعرفه گاز را اعلام کند تا واحد های صنعتی نیز بتوانند قیمت تمام شده محصولات خود را برای ارائه محاسبه نمایند و با چنین مسائلی روبرو نگردند .

 استاندار سمنان نیز در پایان ضمن تشکر از عوامل برگزاری جلسه و همچنین مدعوین  پیشرفت یک جامعه  را در گرو تحقیق و پژوهش دانست و گفت :

استان سمنان جزء یک دهم درصد دانشمندان دنیا در حوزه تحقیق و پژوهش  میباشد . وی گفت : خوشبختانه ما در حوزه ی پژوهش کارهای بسیار خوبی انجام داده ایم .
هاشمی با تاکید بر ارتباط واحدهای تولیدی ، صنعتی و کشاورزی  با دانشگاه ادامه داد : باید از این فرصت طلایی استفاده کرد تا از یک سو علم و فکر و اندیشه و از سوی دیگر سرمایه و تجربه باعث حرکتی عظیم  در جهت تعالی ، رشد و آبادانی استان و کشور عزیزمان شود .

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار امیدواری کرد تا با  ابلاغ اداره کار و رفاه اجتماعی شاهد رشد و رونق مشاغل خانگی باشیم .
استاندار سمنان همراهی و کمک بانک ها را در این زمینه مهم قلمداد کرد و گفت : اشتغال به ویژه در حوزه مشاغل خانگی و مناطق روستایی جزو اولولیت هاست که باید در این راه از وجود شرکت های دانش بنیان بیشترین بهره را برد .

هاشمی پیش بینی کرد که سفراستانی  آیت الله رئیسی احتمالا بعد از انتخابات خواهد بود . وی در این خصوص گفت : مهمترین خواسته  ما از ریاست محترم جمهوری در این سفر تامین آب استان میباشد که باید با نظرات کارشناسی و دقیق گزارش مفصل و خوبی را جهت ارائه  آماده نماییم . /